Hvad gør du når din faktura ikke bliver betalt?

Profit er formentlig årsagen til at du har din virksomhed. Det er det for de flestes vedkommende. Din profit kommer af at dine kunder betaler de regninger du sender til dem efter du har udført et stykke arbejde for dem. Dette arbejde kan være fysisk, det kan være en tjenesteydelse eller et produkt. Det er som sådan uvedkommende. Det primære er at efter at arbejdet er afsluttet har du fremsendt en faktura til din kunde. De fleste kunder betaler deres regninger og gudskelov for det. Det er en besværlig affære når kunderne ikke betaler deres faktura. Hvorledes skal du så forholde dig når dine kunder ikke betaler deres regninger.

 

Det første du skal sikre dig er at din faktura er korrekt udfyldt. Der skal hvilken ydelse du fakturer for, faktura nummer, forfaldsdato, leveringsdato osv. Er din online faktura korrekt udfyldt gør det rykkerproceduren til en betydeligere nemmere affære. Det første du skal gøre når du opdager en betaling mangler er at tidligst 10 dage efter betalingen er udeblevet, skal du sende dem en rykker, denne rykker kan påføres 100 kroner i rykkergebyr + renter i henhold til renteloven. Bliver denne faktura heller ikke betalt kan du rykke igen og en gang til, samlet set må du rykke dine kunder 3 gange og opkræve 100 krone per gang. Har din kunde stadigvæk ikke betalt din faktura kan du sende en inkasso varsel til dem. Betales der fortsat ikke efter 10 dage sender du din faktura til inkasso til inddrivelse. Herefter er det et advokatselskab, som typisk forsøger at inddrive dine penge. De har som regel held til at inddrive dine penge og sagerne ender som regel her. Dette er dog desværre ikke altid tilfældet.

Har din kunde ikke betalt på trods af rykkere og inkassovarsel samt inkasso, kan du blive nødt til at føre retssag for at få dine penge. Det fungerer sådan at du stævner din kunde for jeres udestående og i herefter mødes i retten. Dette er dog en besværlig langvarig affære. Så tænk dig grundigt om inden du sender udeståender til inkasso og i retten. Du skal nøje opveje om fakturaen er tidsforbruget og besværet værd.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *